Friday, September 9, 2016

Perkembangan Muhammad Akid Raid


Assalamualaikum,

*Memory untuk diri sendiri

MAR lahir pada 13.10.2015. Lambat 6 hari dari due date 07.10.2015. Lahir tepat pada jam 04.02 pagi di Hospital Bersalin Razif, Klang. Kena ' sakit Kuning ' selama 1-2 hari sahaja. Rawat dengan cara Titis (titik) air anggur hitam di mulut, minum air halwa kundur (ambil sedikit saja, bancuh/kacau/goncang bersama air suam didalam botol susu), Mandikan bersama Nila biru.

Pada awal usia 1 bulan MAR alergic pada susu Similac (Hospital Razif bagi secara percuma), setiap satu jam akan buang air besar . Tempoh percubaan dalam masa seminggu sahaja. Alergic pada susu yang kedua, Lactogen .. Satu badan naik ruam . Tempoh percubaan dalam dua minggu . Pediatrician suggest Susu Enfalac A+ Rumusan Khas (Gentlease) dan berterusan sehingga MAR 6m+. Then we decide untuk tukar kepada Susu Enfalac A+ Step 1 (Kuning/Gold). Dan pada 9m+ we decide untuk tukar sekali lagi kepada Frisolac Step 2.

MAR boleh meniarap pada usia 2m26d dan pada usia 3m baru kuat untuk angkat kepala/dada sambil meniarap dan mula menjulur/melunjur pada usia 4m+

Mula tumbuh 2 batang gigi di bahagian bawah pada usia 7m+ selepas demam panas selama 4 hari diusia 6m dan bersambung pada minggu yang berlainan. Itulah demam yang pertama selepas lahir. Dan mempunyai 6 batang gigi secara keseluruhan.

Mula merangkak pada usia 8m dan boleh duduk secara sendiri pada usia 9m27d. Dan sekarang sedang cuba untuk berdiri secara sendiri pada usia 10m+. Lagi sebulan MAR akan masuk Setahun. How time flies ~

Cerita ini ditaip hanya untuk ingatan kepada diri sendiri. Blog aku suka hati aku lah. Kahkahkah.

Lots of love,
NR