Thursday, September 1, 2016

Review Slow Cooker Elba



Assalamualaikum,


Entry yang lepas aku buat review Shake n Take 3 and Mini Steamer  entry kali nie, nak review slow cooker elba plak. Slow Cooker ney aku beli di web 11 street. Aku pilih slow cooker elba nie sebab kebetulan harga dia murah . Kalau tak silap aku RM 76.00 sahaja. Dan masa tue aku buat survay memang harga elba nie lagi murah dari product lain dan dari web lain. 11 street jual murah sikit. Hehe.



Memang best sangat pakai slow cooker nie. Mudah dan jimat masa. Aku biasa guna untuk masak bubur nasi sahaja, tapi sebenarnya slow cooker ney boleh masak bermacam jenis makanan. Korang search lah sendiri apa yang slow cooker boleh buat ok .. 

Biasa waktu malam aku akan siapkan barang untuk dimasuk/masak dalam slow cooker. Untuk bubur akid, aku gunakan beras perang sebabnya beras perang nie kurang kanji, jadi pencernaan anak pun in shaa Allah takan ada masalah . So far akid makan beras perang memang tak pernah sembelit ..


Beras aku basuh bersih2 buat sukatan air, aku siapkan ayam/ikan salmon, potong segala jenis sayuran cantik - cantik lepas tue masuk kan semua sekali kat dalam. Kalau sayur bayam biasanya aku stimkan jea, sebab nanti kalau layu sangat kurang khasiat sayur . 


Set kan kepada " Slow " mode, dan biarkan dia masak sendiri sepanjang malam .. esok pagi korang bangun hasilnya seperti bubur Mcd .. Dulu masa Akid 6-7m memang aku kena blend nasi dia, lepas dah ada gigi bubur tadi aku hanya lenyek kan sikit - sikit jea sebab tekstur dia dah memang separa hancur dan lembut ..


Jadi memang puas hati aku beli tak rugi sebab kegunaan dia bukan hanya untuk masak bubur anak jea, makanan lain pun boleh .. Cuma kalau travel tue susah sikit . Kalau balik kampung kea, balik rumah mak mertua kea aku dah siapkan dulu bekalan makanan akid , cuma kalau habis tue, memang kena tanak atas dapur gas lah .. Hahahah ..


Lots of love,
NR