Sunday, February 5, 2012

migrain



   hye dairi .. hari ney nak story pasal benda yang rakyat malaysia hidapi .. aku terpikir nak share sebab out of sudden , terdapat plak anugerah ney .. tertambah lagi satu and ternaek carta lah plak .. dari gastrik dapat kea migrain ..=,="



  ~~ MIGRAIN ..


Migrain ialah sakit kepala yang teruk, menyakitkan yang sering didahului atau disertai dengan tanda-tanda amaran deria seperti berkelip cahaya, bintik buta, cucukan di lengan dan kaki, loya, muntah, dan meningkatkan sensitiviti kepada cahaya dan bunyi. Kesakitan yang membawa migrain boleh bertahan selama jam atau hari.


Sakit kepala migrain berpunca dari gabungan pembesaran saluran darah dan pelepasan bahan kimia daripada gentian saraf yang melilit saluran darah ini. Semasa sakit kepala, 1 membesar arteri yang terletak di luar tengkorak betul-betul di bawah kulit kuil (arteri duniawi). Ini menyebabkan pelepasan bahan kimia yang menyebabkan keradangan, kesakitan, dan pembesaran arteri.


Sakit kepala migrain menyebabkan sistem saraf simpatetik untuk bertindak balas dengan perasaan mual, cirit-birit, muntah dan. Sambutan ini juga melambatkan pengosongan perut ke usus kecil (yang mempengaruhi penyerapan makanan), mengurangkan peredaran darah (membawa kepada tangan dan kaki sejuk), dan meningkatkan sensitiviti kepada cahaya dan bunyi.


nak taw lebih lanjut , pergi kat sini or search jea google .. migrain =))